25Ιολ2021 – Με το Πρώτο στην Ευρώπη και τον Κόσμο

Με τις δραματικές εξελίξεις που συνεχίζουν να συμβαίνουν στο Αφγανιστάν, με τους Ταλιμπάν να επελαύνουν, τα τελευταία Αμερικανικά και Νατοϊκά στρατεύματα να αποχωρούν και την κυβέρνηση της Καμπούλ να αδυνατεί να ελέγξει μόνη της την κατάσταση ασχολήθηκε η εκπομπή στο α’ μέρος.
Τι θα συμβεί στον πληθυσμό και ιδίως στις άλλες φυλετικές ομάδες πλην των Παστούν, τις γυναίκες ή τους Αφγανούς που ακολουθούν κοσμικό τρόπο ζωής, μετά την τυχόν πλήρη επικράτηση των Ταλιμπάν; Γιατί κατέρρευσε η 20ετής επιχείρηση των δυτικών δυνάμεων για την ειρήνευση, τον εκδημοκρατισμό και τον εκσυγχρονισμό της χώρας, όπως άλλωστε έχει αποτύχει και κάθε εξωτερική επέμβαση για τον έλεγχο του Αφγανιστάν, από την αρχαιότητα έως σήμερα; Θα υπάρξουν νέα μαζικά προσφυγικά και μεταναστευτικά ρεύματα από το Αφγανιστάν και τι αντιμετώπιση θα έχουν από τις γειτονικές χώρες και την Ευρωπαϊκή Ένωση προς την οποία κυρίως κατευθύνονται. Και τέλος, ποιά είναι η κατάσταση των περίπου 40.000 Αφγανών που παραμένουν αυτή την περίοδο στην Ελλάδα με προσφυγική και μεταναστευτική ιδιότητα;
Για τα θέματα αυτά ρωτήθηκε ο Μοχτάρ Ρετζάι, Πρόεδρος της Κοινότητας Αφγανών Μεταναστών και Προσφύγων στην Ελλάδα, Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Φόρουμ Προσφύγων και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Φόρουμ Μεταναστών.

Η μετάβαση της αυτοκίνησης από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, του «πράσινου υδρογόνου», αλλά και των οχημάτων χωρίς οδηγό, που θα εξυπηρετούν περισσότερους επιβάτες μέσα στις πόλεις ήταν το θέμα που αναπτύχθηκε στο β’ μέρος της εκπομπής, με καλεσμένο τον Αλέξανδρο Δελούκα, συγκοινωνιολόγο και πρώην Πρόεδρο και ΔΣ του ΟΑΣΑ. 

Ποιά είναι η σημερινή πραγματικότητα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διεθνώς, στην Ευρώπη και την Ελλάδα, η σημασία των τελευταίων αποφάσεων της ΕΕ για τη μείωση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2030 και την πλήρη κατάργησή τους έως το 2035, οι κυβερνητικές πολιτικές ενθάρρυνσης της ηλεκτροκίνησης  και οι επιλογές των αυτοκινητοβιομηχανιών, η εξέλιξη των απαραίτητων υποδομών για την εύκολη φόρτιση τέτοιων οχημάτων και τα διλήμματα του καταναλωτή ποιάς τεχνολογίας αυτοκίνητο να διαλέξει μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια ήταν τα ζητήματα που συζητήθηκαν.  Αναλύθηκαν επίσης, πέραν του ζητήματος της ηλεκτροκίνησης, τα μοντέλα βιώσιμων μετακινήσεων εντός των πόλεων και στα ταξίδια, που βασίζονται στην περισσότερη αυτονομία, συνδεσιμότητα και διαμοιρασμό των αυτοκινήτων και στον μεγαλύτερο ρόλο των ΜΜΕ σταθερής τροχιάς.

Σύνταξη-παρουσίαση: Πολυδεύκης Παπαδόπουλος