14Ιολ2020 Ο Νέος Μουσικός Διευθυντής της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ Γιώργος Πέτρου «Στα  Πρωινά του Τρίτου» , ώρα 10:00 π.μ. Παρουσίαση: Διονύσης Μαλλούχος

Ο ΝΕΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙKHΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΤΗΣ ΕΡΤ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΕΤΡΟΥ «ΣΤΑ ΠΡΩΙΝΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ»
Τρίτη 14-07, ώρα 10:00 π.μ.
Παρουσίαση: Διονύσης Μαλλούχος

Ένας από τους πλέον διακεκριμένους διευθυντές ορχήστρας της γενιάς του, ο οποίος θεωρείται από τους σημαντικότερους σύγχρονους ερμηνευτές της μουσικής του 18ου αιώνα, ο Γιώργος Πέτρου / George Petrou φιλοξενείται στο β’ μέρος της εκπομπής « Όλα τα Πρωίνά του Τρίτου», που επιμελείται και παρουσιάζει ο Διονύσης Μαλλούχος, με αφορμή την πρώτη του συναυλία ως ο νέος διευθυντής ορχήστρας της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, η οποία θα δοθεί στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, το Σάββατο 18 Ιουλίου, στις 9.00 το βράδυ. Πρόκειται για ένα γκαλά με έργα Μπετόβεν, με την συμμετοχή διακεκριμένων καλλιτεχνών, και πραγματοποιείται με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 250 χρόνων από τη γέννηση του κορυφαίου μουσουργού.H εκδήλωση θα μεταδοθεί απευθείας από την ΕΡΤ2 και από το Τρίτο Πρόγραμμα.

Η συναυλία ανοίγει με τα Τρία Equali για τέσσερα τρομπόνια, αριστουργηματικά έργα της ωριμότητας του συνθέτη, που στις μέρες μας παρουσιάζονται σπάνια. Τα Equali είναι συνθέσεις για τέσσερις φωνές, που συνήθως αξιοποιούν τον σκοτεινό και απόκοσμο κόσμο των τρομπονιών. Το έργο ήταν παραγγελία του μουσικού διευθυντή της πόλης του Linz, όπου και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, από το καμπαναριό του παλιού καθεδρικού ναού της πόλης, στις 2 Νοεμβρίου 1812, την «Ημέρα των Ψυχών».

Ακολουθεί το 4o Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά με τον ίδιο τον Μπετόβεν ως σολίστ, στις 22 Δεκεμβρίου 1808 στη Βιέννη.
Στο πιάνο η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου.

Το πρόγραμμα συνεχίζεται με την άρια κοντσέρτου «Αh perfido» η οποία βασίζεται κατά ένα μέρος σε στίχους του Πιέτρο Μεταστάζιο, αλλά και σε στίχους αγνώστου ( ίσως του ίδιου του συνθέτη?). Το έργο παρουσιάστηκε το 1796 στη Λειψία, αλλά και στη συναυλία της 22ας Δεκεμβρίου 1808.
Συμπράττει η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου.

Η Πρώτη Συμφωνία που ολοκληρώνει το πρόγραμμα της συναυλίας, παρουσιάζεται σχετικά αργά στη ζωή του Μπετόβεν. Ενώ μέχρι τα 30 του χρόνια έχει ήδη συνθέσει πολλά έργα ( σονάτες για πιάνο, κουαρτέτα, κοντσέρτα, μουσική δωματίου), ο νέος αλλά ήδη διάσημος Μπετόβεν συστήνεται για πρώτη φορά ως συμφωνιστής στο κοινό της Βιέννης το 1800.

Η εκπομπή παρουσιάζει επίσης 3 από τις πρώτες ηχογραφήσεις του μαέστρου Γιώργου Πέτρου με την Ορχήστρα.

Πρώτο ηχογραφημένο έργο, το συμφωνικό ποίημα «Ειδύλλιο του Ζήγκφριντ» του Ρίχαρντ Βάγκνερ(1813-1883), το οποίο αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα ορχηστρικά του έργα. Ο συνθέτης το έγραψε ως δώρο γενεθλίων της δεύτερης γυναίκας του Κόζιμα – κόρη του συνθέτη Φράντς Λίστ – μετά τη γέννηση του παιδιού τους Ζήγκφριντ το 1869.Το πρωί των Χριστουγέννων του 1870, ο συνθέτης, επικεφαλής μικρής ορχήστρας, πρωτόπαιξε το κομμάτι στα σκαλιά της βίλας του στο Τρίμπσεν της Λουκέρνης, ξυπνώντας ευχάριστα τη γυναίκα του που εκείνη την ώρα κοιμόταν. Ο πρωτότυπος τίτλος του έργου είναι «Tribschener Idyll mit Fidi-Vogelgesang und Orange-Sonnenaufgang» («Το Ειδύλλιο του Τρίμπσεν με το κελάιδισμα του Φίντι και την πορτοκαλόχρου ανατολή του ηλίου»). Φίντι ήταν το χαϊδευτικό του Ζήγκφριντ. Πρόθεση του συνθέτη ήταν το έργο αυτό να παραμείνει μια ιδιωτική σύνθεση. Ωστόσο, λόγω οικονομικών πιέσεων, αποφάσισε να πουλήσει την παρτιτούρα στον εκδότη B. Schott το 1878,σε μια εμπορεύσιμη εκδοχή, επεκτείνοντας την ενορχήστρωση για 35 όργανα. Στην πρωτότυπη εκδοχή του το έργο είναι γραμμένο για μια μικρή ορχήστρα 13 οργάνων: φλάουτο, όμποε, δύο κλαρινέτα, μπάσο, δύο κόρνα, τρομπέτα, δύο βιολιά, βιόλα, τσέλο και μπάσο. Τμήματα από το έργο, που διαρκεί γύρω στα 20 λεπτά, χρησιμοποιήθηκαν αργότερα στην όπερα «Ζήγκφριντ», τρίτη από τις τέσσερις όπερες που αποτελούν τον «Κύκλο του Δαχτυλιδιού» ή «Το Δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ».

Δεύτερο ηχογραφημένο έργο, Το Συμφωνικό ποίημα του γάλλου συνθέτη Κλοντ Ντεμπισί (1862-1918), με τίτλο «Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου» η σύνθεση του οποίου ολοκληρώθηκε το 1894 και θεωρείται ως ενα από τα μουσικά αριστουργήματα, που προανήγγειλαν τη μουσική του 20ου αιώνα και την ατονικότητα, καθώς στο συγκεκριμένο έργο η τονικότητα φθάνει στα απώτατα όριά της. Ο πρωτότυπος τίτλος του στα γαλλικά είναι «Prélude à l’après-midi d’un faune» Η σύνθεση αυτή του Ντεμπισί, που διαρκεί γύρω στα 10 λεπτά, είναι εμπνευσμένη από το ομότιτλο ποίημα του γάλλου συμβολιστή Στεφάν Μαλαρμέ (1842-1898) και γράφτηκε ανάμεσα στο 1892 και το 1894. Ο μουσικός όρος «πρελούδιο» (εισαγωγή) περιλαμβάνεται στον τίτλο του έργου, επειδή ο Ντεμπισί σκόπευε να γράψει άλλα δύο μέρη, που δεν ολοκλήρωσε ποτέ.
Πρόκειται για μια μελωδία που αποκρυπτογραφεί τις επιθυμίες και τα όνειρα ενός φαύνου, κατά την απογευματική ραστώνη. Ο φαύνος είναι πλάσμα των δασών της ρωμαϊκής μυθολογίας, μισός άνθρωπος, μισός κατσίκα, το ανάλογο του δικού μας τραγοπόδαρου Πάνα. Το ίδιο έργο είχε την τύχη να χορογραφηθεί και να ερμηνευτεί από τον Βάσλαβ Νιζίνσκι (1890-1950) το 1912 στο Παρίσι με τα ρωσικά μπαλέτα του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ και τα ευρηματικά κοστούμια του Λέον Μπαξ. Ωστόσο, όπως ο ίδιος ο συνθέτης είχε δηλώσει, δεν ενδιαφερόταν να αναπαραγάγει τα γεγονότα του ποιήματος αλλά να αποδώσει μουσικά την ατμόσφαιρά του˙ «le ton générale».
Το εναρκτήριο σόλο του φλάουτου είναι ένα από το πιο αναγνωρίσιμα μέρη της ορχηστρικής μουσικής. Το φλάουτο , ήταν όργανο ιδιαιτέρως αγαπητό στο συνθέτη, επειδή θεωρούσε ότι τον εισήγαγε στον μυθικό κόσμο. Η μελωδία από το φλάουτο, σε αργόσυρτο σόλο, που κυριαρχεί στη σύνθεση και επανέρχεται παιγμένη άλλοτε από τα ξύλινα και άλλοτε από τα χάλκινα, διατηρεί τον όγκο της μουσικής χωρίς αυξομειώσεις, δίνοντας την εντύπωση της χαύνωσης και της ξενοιασιάς.

Τρίτο ηχογραφημένο έργο είναι το έργο La Valse του Μωρίς Ραβέλ (1875-1937). Ο Γάλλος συνθέτης ξεκίνησε το 1906 να συνθέτει ένα έργο το οποίο αργότερα, το 1920, θα ελάμβανε θέση στην εργογραφία του ως «La Valse». Αξίζει να σημειωθεί ότι πρίν την έκδοση του συγκεκριμένου έργου, ο Ραβέλ είχε ήδη συνθέσει το 1911 τα Valses Nobles et Sentimentales για πιάνο.
Η σύνθεση La Valse αποτελεί έναν ύμνο στο συγκεκριμένο χορό, μέσα φυσικά από την ιδιαίτερη οπτική του Ραβέλ και προέκυψε από την επιθυμία του συνθέτη να τιμήσει σε διάφορα στάδια της καριέρας του τον Φράντς Σούμπερτ και τον Γιόχαν Στράους το νεότερο.Το έργο αποτελεί μια νοσταλγική μα και ανελέητη απεικόνιση της Βιέννης της «μπέλ επόκ»,χαμένης στα συντρίμμια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Τέλος θ’ ακουσθεί από την εκπομπή ,η ηχογράφηση του έργου του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν : Εισαγωγή στο μπαλέτο Τα πλάσματα του προμηθέα, έργο 43 που πραγματοποιήθηκε με την ορχήστρα Armonia Atenea υπό την διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, για την εταιρεία Decca το 2014. H ηχογράφηση απέσπασε τα θερμότερα σχόλια από τον διεθνή τύπο και αποτελεί σημείο αναφοράς.
Η σύντομη αλλά δυναμικότατη Εισαγωγή του αρχαιοελληνικής θεματολογίας μπαλέτου Τα πλάσματα του Προμηθέα, γράφτηκε το 1801 και κατέχει περίοπτη θέση στο συναυλιακό ρεπερτόριο, σκιαγραφώντας ανάγλυφα τον μυθικό Τιτάνα ως φορέα γνώσης και φώτισης για το ανθρώπινο είδος.
Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Hoftheater της Βιέννης, το 1801, μετά από παραγγελία του Ναπολιτάνου χορογράφου Salvatore Viganò πάνω σε λιμπρέτο του ίδιου. Το έργο, το οποίο ο Μπετόβεν αφιέρωσε στην αυτοκράτειρα Μαρία-Θηρεσία, σημείωσε εξαιρετική επιτυχία σε εκείνη την πρώτη του παρουσίαση, φτάνοντας συνολικά τις 29 παραστάσεις.

Ηχοληψία : Νίκος Θεοδωρακόπουλος.
Επιμέλεια για το Τρίτο Πρόγραμμα: Κάτια Μάντζαρη

Συντονιστείτε στο Τρίτο Πρόγραμμα 90,9 η 95,6 fm και κατά τόπους συχνότητες.
Διαδικτυακά : webradio.ert.gr/trito

14Ιολ2020 Ο Νέος Μουσικός Διευθυντής της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ Γιώργος Πέτρου «Στα Πρωινά του Τρίτου» , ώρα 10:00 π.μ. Παρουσίαση: Διονύσης Μαλλούχος